2025 日本ムードル協会 開発ニーズ調査 / 2025 Moodle Japan Survey of Development Needs

Re: 2025 日本ムードル協会 開発ニーズ調査 / 2025 Moodle Japan Survey of Development Needs

- HINKELMAN Don の投稿
返信数: 0

日本ムードル協会会員の皆様へ、

2025年日本ムードル協会開発ニーズ調査は、5月17日現在、MAJ役員およびメンバーから15件の回答をいただきました。Asada、Saito、Kameda、Jenkins、Cotter、Fujimoto、Yoshiba、Obermeier、Udagawa、Kagoya、Muir、Hinkelman、White、Swenson、Lambacherの皆様、ご意見をお寄せいただきありがとうございました。アンケートの結果、最も緊急に必要な改善点を優先順位の高い順に示す: 

1.     最も緊急: クエスチョン・バンクの改善
2.    緊急: TinyMCのツールバー設定、ルーブリックの改善、Completion API、 
3.    緊急ではありません:  注釈のフィードバックファイル、重複アカウントのマージ、電子メール通知、課題の一括アップロード、提出情報の表示、代名詞フィールド

その結果、クエスチョンバンクの改善は、承認されたグローバルなMoodle LMSプロジェクトの中で、最優先事項となりました。

MAJ役員会 (EBM) が、5月22日木曜日に予定されており、どの優先順位にどれだけの資金が割り当てられるかが決定されます。もしあなたがまだ優先順位を送っていないのであれば、2025年MAJ開発ニーズ調査にあなたの声を追加してください。もし、そのURLにはアクセスできないが、あなたやあなたの学校が会費や会議費を支払っているのであれば、ヒンクルマン<hinkelman@mac.com>までご連絡いただければ、アンケートへの入力をお手伝いします。

さらに、国内の研究開発のために、MAJメンバーは、より良い学習体験と日本の教育システムに適合するMoodleプラグインを構築しています。2025年、私たちはこれらの意欲的なMoodlerたちに、今年度の科学研究費助成事業(科研費)への申請を奨励します。 以下は、役員および会員が関心を寄せているチームの一部です: 

  • AI-enhanced tools for Moodle / Moodle用AI強化ツール         8 人
  • Performance-based learning / AI-rubric assessment AIルーブリック評価によるパフォーマンスベースの学習        6人
  • Forum enhancements for exchange and assessment 交流と評価のためのフォーラム強化       5人
  • Science, Technology, and Math plugins (STACK) 科学、技術、数学プラグイン (note recent webinar)            5人
  • Japanese documentation/help desk大学向けMoodleの日本語ドキュメンテーション     5人
  • Accessibility plugin development / アクセシビリティプラグイン開発          4人
  • Rubric improvementsルーブリックの改善とルーブリックライブラリの共有     3人
  • Course-sharing with Showcase/MAJnet ショーケースおよびMAJnetとのコース共有     3人
  • Moodle for high schools, vocational schools, and primary schools 高校、専門学校、小学校向けMoodle        1人

これらのチームは、カケンヒ補助金またはMAJの資金を申請するよう奨励、支援される。開発ニーズ調査の質問8で、これらのチームのアドバイザー、テスター、開発リーダーとしてボランティア参加する。

------------------------------------
To all Moodle Association of Japan Members,

The 2025 Moodle Association of Japan Development Needs Survey has received 15 responses from MAJ officers and members as of May 17th. Thank you to Asada, Saito, Kameda, Jenkins, Cotter, Fujimoto, Yoshiba, Obermeier, Udagawa, Kagoya, Muir, Hinkelman, White, Swenson, Lambacher for sharing your opinions. The results of the survey show the most urgent improvements needed in order of priority: 

-    Most Urgent: Question Bank Improvements

 -    Urgent:  Toolbar Configuration for TinyMC, Rubric improvements, Completions API,

-    Less Urgent:  Feedback file for annotations, Merging duplicate accounts, Email notifications, Bulk upload of assignments, View submission information, Pronoun fields

The result is that Question Bank Improvements is the top priority among approved global Moodle LMS projects. 

A MAJ Officers Board Meeting (EBM) is being scheduled for Thursday, May 22nd to decide how much funding will be given to which priority. If you have not sent your priorities, there is still time to add your voice here in the 2025 Moodle Development Needs Survey. If you cannot that URL, but you or your school paid membership or conference fees, please contact Don Hinkelman <hinkelman@mac.com> and I will help you enter the survey.

In addition, for domestic R&D, MAJ members are building Moodle plugins for better learning experiences and to fit the Japanese education system. In 2025, we encourage these ambitious Moodlers to apply for Japan Education Ministry grants (kakenhi) as well as MAJ funding.  The above list shows the plugin development teams that officers and members are interested in.

These teams will be encouraged and supported to apply for Kakenhi grants or MAJ funding. Go to Question 8 in the Development Needs Survey to volunteer as an advisor, a tester, or lead developer in these teams.